Countries<Spain<Extremadura<Cáceres< Real Monasterio de Santa María de Guadalupe
The Royal Monastery of Santa María de Guadalupe illustrates four centuries of religious architecture in Spain, while at the same time it is linked to two events of great historical significance that occurred in 1492: the end of the Reconquest by the Catholic Monarchs and the arrival of Christopher Columbus in America.
This architectural complex is located in Puebla de Guadalupe, in the province of Cáceres. The beginnings of the monastery date back to the 13th century, when a shepherd from Cáceres found a carving of the Virgin near the Guadalupe River, whose iconography would become, in the following centuries, a model widely spread throughout the New World. It was then decided to build a hermitage to house the image, which King Alfonso XI transformed into a church years later. In 1340, the king asked the Virgin for her protection during the Battle of Salado, and in gratitude for the victory, the building was again enlarged and declared a Royal Sanctuary. From then on it became an important place of pilgrimage, becoming one of the most important sanctuaries in Spain and one of the most famous in Christianity. Until 1835, for almost five hundred years, the Hieronymite Order was in charge of the monastery. In 1908 it passed into the hands of the Franciscan monks, until the present day.
The monastery was not only a religious centre of the first order but also a cultural centre, with an important medical school, hospital, scriptorium and library. It was also the scene of significant events, such as the visit of the Catholic Monarchs in 1492 to thank the Virgin for the reconquest of Granada, the last Islamic enclave on the Peninsula, or Christopher Columbus' visit to request funding for his expedition to the Indies.
The Royal Monastery is an architectural ensemble of great harmony in which Gothic and Mudejar styles predominate, together with elements characteristic of other styles, from Renaissance to Baroque and Neoclassical. Of particular note is its beautiful Mudejar façade, the majordomo and Mudejar cloisters, the chapel of the Virgin, the reliquary and the church choir. The Monastery also houses an important collection of paintings by artists such as Luca Giordano, Francisco de Zurbarán and Vicente Carducho, whose works are perfectly integrated into the architectural ensemble.
El Real Monasterio de Santa María de Guadalupe ilustra cuatro siglos de arquitectura religiosa en España, al tiempo que se encuentra vinculado a dos hechos de gran trascendencia histórica que ocurrieron en 1492: el final de la Reconquista por los Reyes Católicos y la llegada de Cristóbal Colón a América.
Este conjunto arquitectónico se encuentra en la Puebla de Guadalupe, en la provincia de Cáceres. Los inicios del Monasterio se remontan al siglo XIII, cuando un pastor de Cáceres encontró una talla de la Virgen cerca del río Guadalupe, cuya iconografía se convertiría, en los siglos siguientes, en un modelo ampliamente difundido en el Nuevo Mundo. Se decidió entonces levantar una ermita para albergar la imagen, que el rey Alfonso XI transformó en iglesia años más tarde. En 1340, el rey pidió a la Virgen su protección para la Batalla del Salado, y en agradecimiento por la victoria obtenida, el edificio fue de nuevo ampliado y declarado Santuario Real. A partir de entonces se convirtió en un relevante lugar de peregrinación llegando a ser uno de los santuarios más importantes de España y uno de los más célebres de la cristiandad. Hasta 1835, durante casi quinientos años, la Orden Jerónima estuvo a cargo del Monasterio. En 1908 pasó a manos de los monjes franciscanos, hasta la actualidad.
El Monasterio no fue solo un centro religioso de primer orden sino también cultural, con una importante escuela de médicos, hospital, scriptorium y biblioteca. Además, fue escenario de significativos acontecimientos, como la visita en 1492 de los Reyes Católicos para agradecer a la Virgen la reconquista de Granada, último enclave islámico en la Península, o la de Cristóbal Colón para solicitar financiación en su expedición a las Indias.
El Real Monasterio es un conjunto arquitectónico de gran armonía en el que predominan los estilos gótico y mudéjar, a los que se unen elementos característicos de otros estilos, desde el renacentista al barroco y neoclásico. Es de destacar su bella fachada mudéjar, los claustros de Mayordomía y Mudéjar, el camarín de la Virgen, el relicario y el coro de la iglesia. El Monasterio alberga también una importante colección pictórica de artistas como Luca Giordano, Francisco de Zurbarán o Vicente Carducho, cuyas obras se integran perfectamente en el conjunto arquitectónico.