Countries<Spain<Comunidad Valenciana<Ayora< Iglesia de la Asunción de Nuestra Señora de Ayora
Built mostly between 1508 and 1739, it is a compendium of Valencian architecture during the years of its construction. The nave of the church covered by the today hidden ribbed vault, of Gothic tradition but with Renaissance influence in the molding of the profiles and arches. The main doorway is a beautiful example of blacksmithing, rare in Valencian architecture. The bell tower has a curious dome made in the Roman style and the communion chapel is an excellent example of Baroque architecture, with its falsely moved floor plan and elliptical dome, following schemes that try to go beyond the regional scope.
Apart from the interesting tilework that is preserved both in the pavement of the communion chapel (XVIII century), as in the sacristy (XVI-XVII centuries) probably from the old choir located in the center of the church, and despite the losses.
The church itself has a single nave, its chancel facing south, with an octagonal apse. It is divided into five bays and has chapels between the buttresses.
The nave is 42 meters long, 13 meters wide and 23.6 meters high. It is formed by five sections, to which the area of the presbytery must be added. The lateral chapels between the buttresses are separated by pilasters with Corinthian capitals, on which sits a powerful crest from which the ribs of the vaults start.
In its interior it conserves splendid panels by Yáñez de Almedina, a painter trained in Venice by the disciples of Leonardo da Vinci. We also find oil paintings, highlighting the Guardian Angel of Ayora, the author Vicente Lopez and the Gothic altarpiece with painted panels of the Valencian School of the sixteenth century related to the circle of the master Cabanillas.
The main facade, located at the foot, is built entirely in ashlar. It is organized by means of a large niche, an extension to the exterior of the nave of the church.
The walls of the church are of masonry taken with lime mortar, formed by means of large roughed and squared masonry. It has ashlar keystones in corners, buttresses and windows.
The rectangular sacristy is covered with a half-barrel vault with lunettes. It is accessed through the chancel and the communion chapel.
Construida la mayor parte de la obra entre 1508 y 1739, es un compendio de la arquitectura valenciana de los años que duró su construcción. Destacan la nave de la iglesia cubierta por la hoy oculta bóveda de crucería, de tradición gótica pero con influencia renacentista en la molduración de los perfiles y trazados de los arcos. La portada principal es un bello ejemplar del herreriarismo, infrecuente en la arquitectura valenciana. La torre-campanario tiene su curiosa cúpula fabricada a la romana y la capilla de la comunión, es un excelente ejemplo de arquitectura barroca, con su camarín de planta falsamente movida y cúpula elíptica, siguiendo esquemas que intentan rebasar el ámbito regional.
Aparte de la interesante azulejería que se conserva tanto en el pavimento de la capilla de la comunión (siglo XVIII), como en la sacristía (siglos XVI-XVII) probablemente procedente del antiguo coro situado en el centro de la iglesia, y a pesar de las perdidas.
La iglesia propiamente dicha es de una sola nave, orientada su cabecera hacia el sur, con ábside ochavado. Está dividida en cinco tramos y tiene capillas entre los contrafuertes.
La nave tiene 42 metros de longitud, por 13 de anchura y 23,6 de altura. Está formada por cinco cuerpos, a los que hay que sumar el área del presbiterio. Las capillas laterales que hay entre los contrafuertes están separadas por pilastras de capitel corintio, sobre el que se asienta un potente cimacio del que arrancan los nervios de las bóvedas.
En su interior conserva unas espléndidas tablas de Yáñez de Almedina, pintor formado en Venecia por los discípulos de Leonardo da Vinci. También encontramos óleos, destacando el de El Ángel Tutelar de Ayora, del autor Vicente López y el retablo gótico con tablas pintadas de la Escuela Valenciana del siglo XVI relacionados con el círculo del maestro Cabanillas.
La fachada principal, situada a los pies, está construida enteramente en sillería. Se organiza mediante un gran nicho, prolongación al exterior de la nave de la iglesia.
Los muros de la iglesia son de mampostería tomada con argamasa de cal, formada mediante grandes mampuestos desbastados y escuadrados. Tiene llaves de sillería en esquinas, contrafuertes y ventanaje.
La sacristía, de planta rectangular, está cubierta con bóveda tabicada de medio cañón con lunetos. Se accede a ella por la cabecera y por la capilla de la comunión.