Countries<Spain<Comunidad Valenciana<Beniatjar< Iglesia Parroquial de la Encarnación de Nuestra Señora de Beniatjar
Church of baroque and neoclassical style and retains the stylistic characteristics of its original construction.
Composed with a single nave covered by a barrel vault, supported by buttresses, with transept covered by a dome on shells.
The main facade is of great simplicity in its forms, since the original ornamentation is hidden under a layer of lime and paint. On the access door we find a legend of recent incorporation with wrought iron letters where the name of the parish can be read. On the back of the façade, just below the bell tower, there is an analog clock, and on its dial there is a tombstone, probably from 1689, with Latin inscriptions of praise and invocation to Christ and the Virgin Mary, corresponding to a prayer against lightning and storms.
In the interior of the church, they are remarkable the remains of the paintings on wood, only rest of the old main altarpiece of the XVIII century that disappeared in the Civil War. Likewise, it is also remarkable the current high altar loaded with a great baroque, with ornamentation based on Solomonic columns flanquedao the image that presides, the owner of the parish, the Mother of God of the Incarnation, in a beautiful carving of Antonio Ballester.
Iglesia de estilo barroco y el neoclásico y que conserva las características de estilo de su construcción original.
Compuesta con una única nave cubierta por una bóveda de cañón, sostenida por contrafuertes, con crucero cubierto por una cúpula sobre conchas.
La fachada principal es de gran sencillez en sus formas, ya que la ornamentación origianal se encuentra escondida bajo una capa de cal y pintura. Sobre la puerta de acceso encontramos una leyenda de reciente incorporación con letras de hierro forjado donde se puede leer el nombre de la parroquia. En la parte trasera de la fachada, justo debajo del campanario, hay un reloj analógico, y sobre la esfera del mismo una lápida, probablemente del mismo 1689, con inscripciones en latín de alabanza y de invocación a Cristo ya la Virgen María, correspondientes a una rogativa contra rayos y las tormentas.
En el interior de la iglesia, son destacables los restos de las pinturas sobre madera, único resto del antiguo retablo mayor del siglo XVIII que desapareción en la Guerra Civil. Así mismo, también es destacable el actual altar mayor cargado de un gran barroquismo, con ornamentación a base de columnas salomónicas flanquedao la imagen que preside, el titular de la parroquia, la Madre de Dios de la Encarnación, en una primorosa talla de Antonio Ballester.