Countries<Spain<Comunidad Valenciana<Benifaió< Iglesia de San Pedro
The laying of the first stone of the present church of San Pedro Apóstol dates back to 15 August 1770. The work on the church was completed in 1783, in an unusually short period of time.
The entire population, both men and women, participated in its construction, helping in the work and collaborating financially. We know the case of Cristòfol Canoves, a brickmaker, who was forced to sell a field of carob trees and a vineyard when he could not pay the part he was obliged to pay for each batch of bricks and tiles, between 1779 and 1782, for the construction of the new church. For the works, a water channel had to be built from the Muza fountain to the current Plaça del Progrés, where the lime baking tanks were located. For the decoration of the church, the best Valencian painter of the time, Vicente López Portaña, was hired to paint some large canvases for the chapels: Saint Peter the Apostle (a canvas that was taken to Valencia in 1802 on the occasion of the visit of King Charles IV) and the Coronation of the Virgin, for the presbytery; Saint Joseph; Immaculate Conception (signed in 1799); Virgin of the Rosary; Saint Barbara (the sketch of which is in Madrid); Saint Roque; Souls; Jesus Child and Saviour, at the doors of the tabernacles. The sculptor Cotanda made the images. All this artistic heritage disappeared in 1936.
The temple has two towers on the façade and a large dome that was restored between 1993-94.
Inside, it preserves some elements of religious gold and silverwork from the 16th century. Paintings by the painter Vicente López were lost in 1936.
On the façade are the images of St. Peter and St. Paul, restored after 1936, and a relief with the tiara of St. Peter carried by two Baroque-style angels.
La colocación de la primera piedra de la actual iglesia de San Pedro Apóstolse remonta al 15 de agosto del año 1770. Las obras del templo finalizaron en 1783, en un lapso de tiempo inusualmente rápido.
En su construcción participó toda la población, hombres y mujeres, ayudando en la obra y colaborando económicamente. Conocemos el caso de Cristòfol Canoves, ladrillero, que se vió obligado a vender un campo de algarrobos y viña al no poder pagar la parte a que estaba obligado por cada hornada de ladrillos y tejas, entre los años 1779 a 1782, para la fábrica de la nueva iglesia. Para las obras se tuvo que construir una canalización de agua desde la fuente de Muza hasta la actual plaza del Progrés, donde se hallaban la balsas de cocer la cal. Para la decoración del templo se contrató al mejor pintor valenciano de la época, Vicente López Portaña que pintó unos grandes lienzos para las capillas: San Pedro Apóstol (lienzo que fué llevado a Valencia el año 1802 con motivo de la visita del rey Carlos IV) y la Coronación de la Virgen, para el presbiterio; San José; Inmaculada (firmado el 1799); Virgen del Rosario; Santa Bárbara (cuyo boceto se halla en Madrid); San Roque; Almas; Jesús niño y Salvador, a las puertas de los sagrarios. El escultor Cotanda hizo las imágenes. Todo este patrimonio artístico desapareció el 36.
El templo cuenta con dos torres en la fachada y una gran cúpula restaurada entre los años 1993-94.
En el interior conserva algunos elementos de orfebrería religiosa a partir del siglo XVI. En 1936 se perdieron cuadros del pintor Vicente López.
En la portada se encuentran las imágenes de San Pedro y San Pablo, restauradas después del 36 y un relieve con la tiara de san Pedro llevada por dos ángeles de estilo barroco.