Countries<Spain<Comunidad Valenciana<Font d'en Carròs< Iglesia Parroquial de San Antonio Mártir
In the highest part of the village, on the living rock of the mountain and on a former Arab mosque, the church was built in 1329, in Gothic style and dedicated to Sant Antoní Mártir.
For its construction tile bricks of Muslim origin were used.
In the XVII and XVIII centuries, this church had its first widening, the side walls were opened then, and side chapels were built in Renaissance style with the respective domes. As mentioned before, in the church are deposited the two sepulchral vases of the 14th century belonging to the Carròs family (lords of the Barony of Rebollet), which in 1747, a neighbor of the municipality found by chance among the ruins of the Castle of Rebollet. The tomb of Francesc Carròs I († 1343 in Cerdanya) on the left side and that of Francesc Carròs II, his son, on the right side. The sepulchres, engraved with inscriptions and family coats of arms, were deposited in the church by order of the Duchess of Gandía.
Finally, in 1792, the bell tower was erected. This is an element that defines and references the profile of the town as it is a vertical structure that is located at the highest point of the town and can be seen from afar. It is square, with a base of 5.25 meters and a height of 45 meters.
In 1890, a reform was carried out, which consisted in the demolition of the abbey house, for the construction of the Chapel of the Santíssim Crist de l'Empar; although, with this reform it lost all its primitive old Gothic air. The chapel of the Mare de Déu del Remei and the tombs were also moved to the present location.
On the sides of the main altar there are two paintings dated 1966 by the local painter Rafael Fuster Insa. On the right side is the painting of the Transfiguration of the Lord, and on the left side the painting of the Resurrection of the Lord.
Finally, in 1986, work was begun on the walls of the nave of the church and the pointed arches of solid brick and the Gothic ribbed vaults that we can now admire were brought to light. This work was completed in 1992.
En la parte más elevada del pueblo, sobre la roca viva de la montaña y sobre una anterior mezquita árabe, fue construida la iglesia en el año 1329, de estilo gótico y dedicada a Sant Antoní Mártir.
Para su construcción se utilizaron ladrillos de tejas de origen musulmán.
En los siglos XVII y XVIII, esta iglesia tuvo su primer ensanchamiento, se abrieron los muros laterales entonces, y se construyeron capillas laterales de estilo renacentista con las respectivas cúpulas. Como se ha mencionado antes, en la iglesia están depositados los dos vasos sepulcrales del siglo XIV que pertenecen a la familia Carròs (señores de la Baronía de Rebollet), que en el 1747, un vecino del municipio encontró casualmente entre las ruinas del Castillo de Rebollet. El sepulcro de Francesc Carròs I († 1343 en Cerdaña) al lado izquierdo y el de Francesc Carròs II, su hijo, en el lado derecho. Los sepulcros, grabados con inscripciones y escudos de la familia, fueron depositados en la iglesia por orden de la duquesa de Gandía.
Finalmente, en el año 1792, se alzó la torre del campanario. Esta, es un elemento que define y referencia el perfil de la población por ser una estructura vertical que se encuentra situada en el punto más alto de la población y que se puede apreciar desde la lejanía. Es de planta cuadrada, con una base de 5,25 metros y una altura de 45 metros.
En el año 1890, se realizó una reforma, que consistió en el derribo de la casa abadía, para la construcción de la Capilla del Santíssim Crist de l'Empar; si bien, con esta reforma perdió todo su primitivo aire gótico antiguo. También se trasladó la capilla de la Mare de Déu del Remei y los sepulcros al lugar actual.
Destacan, en los laterales del altar mayor, dos pinturas datadas en 1966 por el pintor local Rafael Fuster Insa. En el lado derecho se encuentra el cuadro de la Transfiguració del Senyor, y al lado izquierdo el cuadro de la Resurrecció del Senyor.
Finalmente, el año 1986, se iniciaron las obras consistentes en el picado del lucido de las paredes de la nave de la iglesia y se sacaron a la luz los arcos apuntados de ladrillo macizos aparejados y las vueltas de crucería gótica que ahora podemos admirar. Estas obras finalizaron en el año 1992.