Countries<Spain<Comunidad Valenciana<Guadassuar< Iglesia de San Vicente Mártir
The ceiling of the chancel is a star-shaped vault, while the naves are covered with a ribbed vault and vaults with lunettes in the side chapels.
The masonry is reinforced with ashlars at the corners and buttresses. After the restoration, it was found that the vaulting of the vaults is made of brick. The construction system is in the Gothic tradition, while the façade is one of the best examples of the Renaissance.
In the 18th century, most probably in 1730, a remodelling was carried out that gave the interior a Baroque imprint, the pilasters were decorated with attached columns; columns with gilded plant motifs in the lower third, fluted shafts and composite capitals. A ceramic plinth was placed around the church. These alterations also affected the façade, respecting the façade, a mixtilinear finial with pyramids was added.
On the Gospel side, tangent to the church, the Communion Chapel was built in the 18th century. It can be accessed from the third section of the church. It has a Greek cross floor plan with a central dome over a drum and is decorated with neo-baroque paintings made after the Civil War.
At the foot of the church is the square bell tower with a bell tower with diagonal arches and topped with a lantern.
The main doorway at the foot of the church is worth mentioning. It is divided into two sections; the lower section has a central arch with a marked line of imposts flanked by two pilasters on each side. The second section has stipe-like supports that support the entablature and between which there are three venerated niches.
La cubierta de la cabecera es una bóveda estrellada, mientras que las naves se cubren con bóveda de crucería y bóvedas con lunetos en las capillas laterales.
La fábrica es de mampostería reforzada con sillares en las esquinas y contrafuertes. Tras la restauración se vio que la plementería de las bóvedas es de ladrillo. El sistema constructivo es de tradición gótica, mientras que la portada es uno de los mejores ejemplos del Renacimiento.
En el siglo XVIII, muy probablemente en 1730, se realizó una remodelación que le dio al interior una impronta barroca, las pilastras se decoraron con columnas adosadas; columnas con motivos vegetales dorados en el tercio inferior, fuste acanalado y capiteles compuestos. Recorriendo el templo se colocó un zócalo cerámico. Estas reformas también afectaron a la fachada, respetando la portada, se añadió un remate mixtilíneo con pirámides.
En el lado del evangelio, tangente al templo, se realizó la capilla de la Comunión en el siglo XVIII. Tiene acceso desde el tercer tramo de la iglesia. Es de planta de cruz griega con cúpula central sobre un tambor y decorada con pinturas neobarrocas realizadas tras la guerra civil.
A los pies del templo se encuentra la torre campanario de planta cuadrada con un cuerpo de campanas con arcos diagonales y rematado con una linterna.
Cabe destacar la portada principal a los pies del templo. Está dividida en dos cuerpos; el inferior con un arco central con marcada línea de impostas flanqueado por dos pilastras a cada lado. El segundo cuerpo con soportes a modo de estípites que sustentan el entablamento y entre los que se sitúan tres hornacinas aveneradas.