Countries<Spain<Comunidad Valenciana<Palma de Gandía< Iglesia parroquial de San Miguel Arcángel
The most visited and eminent element of the historical-artistic heritage of Palma is the Parish Church of Sant Miquel Arcángel, original work of the years 1392-1406 approximately, from where the monks of the Monastery of Sant Jeroni de Cotalva, so it was much reformed between the seventeenth and twentieth centuries.
The predominant materials are the red roots, worked in the ducal tile of Alfauir and a mortar of Moorish, with abundance of lime, reminiscent of the Islamic castles. The taste for the harmonious combination of white and red justifies the use of noble materials, such as stone, which is why we speak of the "Moorish economic Gothic" of La Safor in the 1400s.
The original nave of the Church of Palma was a rectangle with side access and do not know if straight or polygonal head, so the original was not preserved. The nave, covered with a pointed vault, was articulated in four bays and presbyteries, separated by transversally pointed arches. The covering between arch and arch is made by pulling a simple ribbed shaft, with two brick ribs of trilobular section, kneeling. The two ribs of each rib intersect each other without volta, in the form of a simple "X" trimmed with red brick.
In 1735, from the dragging of the old presbytery, the disappeared altar was raised, covered by a baroque cupola that made the provisional function of communion chapel. Already in the years 1764-1766 was built in the town of the city an old chapel of the monument.
In the years 1819-1823 the sacrality was paved and rooted, the altarpiece was decorated and the chapels were restored. In the years 1897-1899 we built the chapel of the Christ of Health. It is a neoclassical work directed by the architect Fro Macià or Maseo Company, future architect of the bell tower.
In the years 1906-1912 the neo-Gothic bell tower was built (built to replace a sword). It was built with bricks and tiles from Pasqual Perelló's roof; the whip, from Antoni Colomina's warehouse.
El elemento más visitado y eminente del patrimonio histórico-artístico de Palma es la Iglesia Parroquial de Sant Miquel Arcángel, obra original de los años 1392-1406 aproximadamente, de donde proceden los monjes del Monasterio de Sant Jeroni de Cotalva, por lo que fue muy reformada entre el siglo XVII y el XX.
Los materiales predominantes son las raíces rojas, obradas en el tejar ducal de Alfauir y una argamasa de moro, con abundancia de lima, que recuerda la de los castillos islámicos. El gusto por la armoniosa combinación de blanco y rojo justifica el defecto de materiales nobles, como la piedra, de ahí que se hable del "gótico económico morisco" de la Safor del 1400.
La nave original de la Iglesia de Palma era un rectángulo con acceso lateral y no saben si cabecera recta o poligonal, por lo que no se conservó la original. La nave, cobertera con una vuelta apuntada, se articulaba en cuatro tramos y presbiterios, separados por arcos apuntados transversalmente. La cobertura entre arco y arco se realiza tirando un aspa de crucería simple, de dos nervios de ladrillo de sección trilobular, arrodillada. Los dos nervios de cada aspa se entrecruzan sin lleva de volta, en forma de una simple "X" recortada con ladrillo rojo.
En 1735, del arrastre del antiguo presbiterio se alzó el desaparecido altar, cubierto por cupuleta barroca que hizo la función provisional de capella de la comunión. Ya en los años 1764-1766 se construyó en el pueblo de la ciudad una antigua capilla del monumento.
En los años 1819-1823 se pavimentó y enraizó la sacralidad, se decoró el retablo y se restauraron las capillas. En los años 1897-1899 construimos la capilla del Cristo de la Salud. Es obra neoclásica dirigida por el arquitecto Fro Macià o Maseo Company, futuro artífice del campanario.
En los años 1906-1912 se construyó el campanario neogótico (edificado para sustituir una espada). Se construyó con ladrillos y tejas procedentes del tejar de Pasqual Perelló; la fusta, del almacén de Antoni Colomina.