Countries<Spain<Comunidad Valenciana<Puebla de San Miguel< Iglesia Parroquial de San Miguel Arcángel
The church of San Miguel Arcángel follows the model of the Trentino temple, common in the parishes of the region: it has a rectangular floor plan, a wide central nave and seven shallow side chapels. The choir is located in the foot section, high up, and the sacristy next to the presbytery, on the Epistle side. One of the most attractive spaces is the "Communion chapel", with a Latin cross floor plan, crowned by a beautiful dome on pendentives and whose construction dates from the 18th century. The whole parish complex is completed with the bell tower, located at the foot, which still boasts several old bells such as the "Mediana" (16th century) and the "Tiplet" (18th century).
The parish of Puebla still conserves a good catalogue of movable heritage, although during the revolution and Spanish Civil War (1936-1939) it suffered a great deal of despoilment: altars, altarpieces, images, sacred vessels, sacred ornaments, a variety of artistic objects, metals, jewels of the Virgin, etc., partially destroying the high reliefs of the presbytery - which represent the Birth of Jesus and the Adoration of the Magi: the faces of the main characters were literally destroyed -, and the valuable parish archive. It is worth mentioning the altarpiece of the Virgin of the Rosary, from the middle of the 16th century - restored on the occasion of the exhibition of The Light of the Images (Segorbe, 2001) - whose main panels depict Saint Michael and Saint John the Baptist, in whose central niche there is currently an image of the Virgin of the Rosary. Both the main altar and some of the chapels conserve part of the altarpieces carved in the Baroque period: of note is the chapel of Christ, presided over by a carving of the Crucified Christ dating from the 17th century, as well as the chapel of the Serra family, a family of local patrons who commissioned the painting of the great canvas of the Last Judgement from the 18th century.
La iglesia de san Miguel Arcángel responde al modelo de templo trentino, habitual en las parroquias de la comarca: posee planta rectangular, una ancha nave central y siete capillas laterales poco profundas. El coro se sitúa en el tramo de los pies, en alto, y la sacristía junto al presbiterio, al lado de la Epístola. Uno de los espacios más atrayentes lo constituye la «capilla de Comunión», de planta de cruz latina, coronado por una bella cúpula sobre pechinas y cuya construcción data del siglo XVIII. Todo el complejo parroquial queda completado con la torre campanario, situada a los pies, que ostenta todavía varias campanas antiguas como la «Mediana» (siglo XVI) y el «Tiplet» (siglo XVIII).
La parroquia de Puebla conserva todavía un buen catálogo de patrimonio mueble, aunque durante la revolución y Guerra Civil Española (1936-1939) sufrió un gran expolio: altares, retablos, imágenes, vasos sagrados, ornamentos sagrados, variedad de objetos artísticos, metales, joyas de la Virgen, etc., destruyéndose parcialmente los altorrelieves de presbiterio -que representan el Nacimiento de Jesús y la Adoración de los Magos: las caras de los principales personajes fueron literalmente destrozadas-, y el valioso archivo parroquial. Cabe destacar el Retablo de la Virgen del Rosario, de mediados del siglo XVI –restaurado con motivo de la exposición de La Luz de las Imágenes (Segorbe, 2001)- en cuyas tablas principales se representan a san Miguel y san Juan Bautista, en cuya hornacina central hay actualmente una imagen de la Virgen del Rosario. Tanto el altar mayor como algunas capillas conservan parte de los retablos tallados en época barroca: de señalar es la capilla del Cristo, presidida por una talla del Crucificado que data del siglo XVII, así como la capilla de los Serra, familia de comitentes locales que mandó pintar el gran lienzo del Juicio Final del siglo XVIII.