Countries<Spain<Comunidad Valenciana<Sumacárcel< Iglesia de San Antonio Abad y de San Nicolás de Bari
The church, an exponent of the Baroque style, follows the usual Jesuit model.
The main façade contains late Baroque elements. It has a curved pediment with balls at the ends and fornication between plain pilasters with a capituleo conrintio, with the decapitated image of the patron saint, Saint Anthony the Abbot. To the left of the façade is the bell tower. It has a square floor plan and is decorated with double pilasters and covered with a metal castle, typical of a carillon with hour bells.
The interior of the church has three naves, with a transept, presbytery, communion chapel and sacristy. The central nave is covered with a barrel vault and the side naves are covered with a venerated vault.
In the transept, there is an elegant dome on pendentives decorated with the Evangelists. The elegant tabernacle, decorated at the beginning of the 19th century with classical academicist elements and Eucharistic symbols, contains an important collection of Alcora tiles and is currently being restored by a group of Art History students from the University of Valencia, led by Professor Daniel Benito.
There are 17th and 18th century tiles in the sacristy, the presbytery credence and the cupboards for the holy oils. The main façade of the miscellaneous type is similar to that of the Church of San Agustín in Xativa, a fact which, together with other information, seems to presuppose the intervention of the master builder from Xativa Pina in its construction. With a characteristic wavy crest, it proclaims a late Baroque style with a very simple lintelled doorway.
La iglesia, exponente del barroco, responde al modelo habitual jesuítico.
La fachada principal contiene elementos del barroco tardío. Presenta un frontón curvado con bolas en los extremos y fornícula entre pilastros lisos con capituleo conrintio, con la imagen decapitada del titular, San Antonio Abad. A la izquierda de la fachada se levanta el campanario. Es de planta cuadrada y está decorado con dobles pilastros y cubierto de un castillo metálico, propio de carillón con campanas de horas.
El interior del templo es de tres naves, con crucero, presbiterio, capilla de la comunión y sacristía. La nave central esta cubierta con bóveda de cañón y las laterales con bóvedas aveneradas.
En el crucero, una elegante cúpula sobre pechinas decoradas con los Evangelistas. El elegante tras sagrario decorado a principios del s. XIX con elementos academicistas clásicos y símbolos eucarísticos se conserva una importante colección de azulejos de Alcora está siendo restaurado en la actualidad por un grupo de estudiantes de Historia del Arte de la Universidad de Valencia, dirigidos por el profesor Daniel Benito.
Existen azulejos del s. XVII y XVIII en la sacristía, credencia del presbiterio y armarios para los santos oleos. La fachada principal tipo miscelineo es similar a la de la Iglesia de San Agustín de Xativa, dato que junto con otras informaciones parece presuponer la intervención del maestro de obras de Xativa Pina en su fabrica. Con característico cimacio ondulado, pregona un barroquismo tardío con portada adintelada muy sencilla.